با سلام لطفا راهنمایی کنید برادر من دارای مغازه فست فود میباشد که جواز کسب آن به نام من میباشد و به دلیل اینکه در مالیات مغازه نیز تخفیف بگیرد با من شراکتنامه نوشته است. من در شرکتی کار میکردم و بیمه من از طریق شرکت رد میشد. الان شرکت تعطیل شده است آیا من میتوانم از بیمه بیکاری استفاده کنم یا به دلیل جواز کسب و شراکتنامه به من تعلق نمیگیرد. در ضمن مغازه مربوط به برادرم بوده و من هیچ درآمدی از این بابت ندارم.
پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری و نیز دریافت مقرری بیکاری بایستی به اداره کار مربوط به آخرین محل کار خود مراجعه نمایید. بیمه شدگان بیکار، در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند:
مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند.
به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشند
تبعه کشور‌های خارجی نباشند.
مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتاده کلی نباشند.
بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. (در صورت اتمام قرارداد بیکار شدن حداقل یکسال سابقه نیاز است)
بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی بیکار می‌شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند می‌توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند.
بیمه شدگان باید در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می‌شود، شرکت کنند و هر دوماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند.